Oprichting
Muziekvereniging De Heerlijkheid Sterksel in Sterksel werd opgericht op 2 december 1945 als Kerkelijke Fanfare De Heerlijkheid door Pastoor J. Verhoeven.

Fanfare
De huidige dirigent van de fanfare, Frits Mennen, is zeer betrokken bij het wel en wee van zijn mensen en niets is hem te veel om het muzikale peil van de fanfare te verhogen. En dat lukt ook. De fanfare promoveerde in 2002 op een concours in Veldhoven naar de eerste afdeling met een puntentotaal dat in de gehele geschiedenis van de fanfare nog niet was voorgekomen.

Tamboerkorps
Het Tamboerkorps (het huidige slagwerkensemble) is in 1955 opgericht en kwam meteen onder de bekwame leiding van Han van der Vleuten senior. Deze wist gedurende al die jaren vele en grote successen te behalen, waaronder twee Landskampioenschappen.

Jeugdfanfare
De Jeugdfanfare heeft tot oktober 2006 altijd onder leiding gestaan van Hanne Huijsmans. Zij wist haar jeugdige leden enthousiast te maken en te houden. Dit leidde tot verrassende resultaten. Hanne blies  de wat doodgebloede jeugdmuziekdagen weer nieuw leven in en maakte deze tot een groot succes. Van 2006 tot 2010 heeft Johan Smeulders het jeugdkorps geleid en in korte tijd verschillende successen weten te boeken. Vanaf 2010 tot oktober 2012 stond het korps onder leiding van Karin van Dijk. Nu wordt de jeugdfanfare geleid door Hilde Kiggen.

The Blue Band
The Blue Band, opgericht in 1997, is de vierde muzikale tak van de vereniging. Met hun modern en goed in het gehoor liggend repertoire spreken zij velen aan. Er wordt dan ook enthousiast gemusiceerd en gerepeteerd.

Solo
Ook solistisch zijn muzikanten uit Sterksel actief. Vooral de slagwerkers laten jaarlijks van zich horen op het bondsconcours in Tilburg. Dat resulteerde al verschillende malen in een uitnodiging voor deelname aan het Nederlandse Kampioenschap. Ook hier waren de resultaten boven verwachting. Eenmaal werd al het Landskampioenschap behaald. En in 2007 werden door Loes Reiling in de eerste divisie zelfs 96 punten (van de 100!) behaald.