Fanfare

Fanfare toen
De fanfare van Muziekvereniging De Heerlijkheid Sterksel werd opgericht in 1945 door Pastoor J. Verhoeven, zijn kerkmeesters en verschillende andere inwoners van Sterksel. Pastoor Verhoeven werd destijds zelf de eerste dirigent en de eerste voorzitter. De fanfare heette toen nog ‘Kerkelijke Fanfare De Heerlijkheid’.

Feestelijk
De eerste taak destijds was het opluisteren van kerkelijke feesten, zoals processies. Omdat niet alleen de processies in Sterksel werden opgeluisterd, maar ook die in de nabije dorpen Soerendonk en Maarheeze, werd de fanfare, onder leiding van de pastoor, al snel een expert in het uitvoeren van processiemarsen en liederen.

Nooit vertoond
Na de pastoor kwamen en gingen verschillende dirigenten, sommigen bleven maar kort, anderen wat langer. Tot in 1962 Harrie van Gerven kwam. Hij wist als eerste dirigent met Fanfare De Heerlijkheid een eerste prijs te behalen. Groot feest in Sterksel. Harrie wist dit verschillende malen te herhalen, tot zelfs het Brabants Kampioenschap, tweede afdeling, toe. Dit was door de fanfare nog nooit vertoond. Harrie van Gerven wist de fanfare van de vierde naar de eerste afdeling te brengen. Jammer genoeg overleed deze geliefde dirigent in 1988 op veel te jonge leeftijd.

Opvolger
Harrie van Gerven werd opgevolgd door een andere Harrie, die ook wel Boy heette: Boy Hendrix. Ook Boy behaalde eerste prijzen. Ook deze dirigent wist de mensen aan zich te binden. Dit bleek vooral toen Boy 11 jaar later afscheid nam. Er werden vele tranen gelaten en het afscheid viel iedereen zwaar.

Fanfare nu
De fanfare van Muziekvereniging De Heerlijkheid Sterksel telt momenteel 50 muzikanten, die met veel inzet en plezier samen muziek maken. De hechte groep wordt geleid door een zeer betrokken dirigent, Frits Mennen. Niets is hem te veel om het muzikale peil van de fanfare te verhogen. En dat lukt ook.  Onder Frits zijn leiding zijn ook al diverse 1e prijzen behaald tijdens concoursen, waarbij eenmaal met promotie. Daarnaast heeft de fanfare tweemaal de 1e prijs behaald tijdens het prestigieuze EWW-Festival van de Kleine Kring, in 2010 en 2014. Hij wordt dan ook op handen gedragen door de groep.

Ook meedoen met de fanfare?
Wilt u meedoen met onze fanfare? Neem dan contact op met Muziekvereniging De Heerlijkheid Sterksel. De fanfare repeteert op maandagavond in Dorpshuis Valentijn, Valentijn 3 in Sterksel.