Fanfare

De fanfare van Muziekvereniging De Heerlijkheid Sterksel maakt met veel inzet en plezier samen muziek. De groep wordt al bijna 25 jaar geleid door Frits Mennen. Onder Frits zijn leiding zijn in het verleden diverse prijzen behaald tijdens concoursen. Frits treedt begin 2024 af als hij 25 jaar voor de fanfare heeft gestaan.

Fanfare toen

De fanfare van Muziekvereniging De Heerlijkheid Sterksel werd opgericht in 1945 door Pastoor J. Verhoeven, zijn kerkmeesters en verschillende andere inwoners van Sterksel. Pastoor Verhoeven werd destijds zelf de eerste dirigent en de eerste voorzitter. De fanfare heette toen nog ‘Kerkelijke Fanfare De Heerlijkheid’. De eerste taak destijds was het opluisteren van kerkelijke feesten, zoals processies. Omdat niet alleen de processies in Sterksel werden opgeluisterd, maar ook die in de nabije dorpen Soerendonk en Maarheeze, werd de fanfare, onder leiding van de pastoor, al snel een expert in het uitvoeren van processiemarsen en liederen. Na de pastoor kwamen en gingen verschillende dirigenten, sommigen bleven maar kort, anderen wat langer. Tot in 1962 Harrie van Gerven kwam. Hij wist als eerste dirigent met Fanfare De Heerlijkheid een eerste prijs te behalen. Groot feest in Sterksel. Harrie wist dit verschillende malen te herhalen, tot zelfs het Brabants Kampioenschap, tweede afdeling, toe. Dit was door de fanfare nog nooit vertoond. Harrie van Gerven wist de fanfare van de vierde naar de eerste afdeling te brengen. Jammer genoeg overleed deze geliefde dirigent in 1988 op veel te jonge leeftijd. Harrie van Gerven werd opgevolgd door een andere Harrie, die ook wel Boy heette: Boy Hendrix. Ook Boy behaalde eerste prijzen. Ook deze dirigent wist de mensen aan zich te binden.

Ook meedoen met de fanfare?

Wil je meedoen met onze fanfare? Neem dan contact op met Muziekvereniging De Heerlijkheid Sterksel. De fanfare repeteert elke maandagavond in Dorpshuis Valentijn.