Bourgondisch Cranendonck is succesformule

CRANENDONCK – Het Soeriks Muziek Gezelschap (SMG) trok zondag zeker 1500 bezoekers met het evenement Bourgondisch Cranendonck. De combinatie van lekker eten en drinken en muziek van regionale gezelschappen in het park bij kasteeltje Cranendonck blijkt een succesformule.

,,Er zijn meer bezoekers dan vorig jaar en toen waren er 1200 mensen”, zegt Stefan Ras van het organiserende SMG. Niet alleen het aantal bezoekers stemt hem tevreden, hij geniet ook van de sfeer en de muziek van de diverse muziekgezelschappen. ,,Het optreden van het Sint Jansgilde was wel een hoogtepunt”, vindt hij. De vendelzwaaiers van het gilde oogstten applaus met een sublieme show die uitgevoerd werd op de speciaal geplaatste verhogingen. Ook het optreden van de drumband en fanfare van muziekvereniging De Heerlijkheid uit Sterksel trok veel bezoekers.

Zen-schoffelen

Toos Slegers uit Soerendonk geniet samen met dochter Daniëlle en kleindochter Daphne van het evenement. ,,Ik kom toch in de eerste plaats voor de wijn van Henk Aarts”, geeft ze grif toe. ,,Ik heb meegeholpen met de aanplant van de wijnranken en ga regelmatig zen-schoffelen: met het verstand op nul”, lacht ze.

En wijnboer Aarts heeft meer dan genoeg aanloop in zijn stand. Hij begeleidt de aankoop van een glaasje wijn met de nodige informatie over ‘hogere zuren’, ‘vinificatieproces’ en het verschil in de Chardonnays uit diverse landen. En terwijl hij uitgebreid vertelt over de verschillen, lijkt het alsof de verslaggever die zelfs kan proeven. In 2021 hoopt hij tijdens de dan zesde editie van Bourgondisch Cranendonck wijn van eigen bodem te kunnen serveren.

Bron: www.ed.nl